fredag 30 december 2011

Min egen sammanfattning av år 2011

Ett nytt år nalkas och det är således hög tid att reflektera över det som har utspelat sig under det gångna året. Det har varit ett speciellt år med tanke på mitt nya vägval som oberoende nationalist, ett speciellt år som har varit både intressant, spännande och händelserikt.

Det känns naturligt att inleda det gångna årets sammanfattning med mitt utträde ur Nationaldemokraterna, då detta naturligtvis har präglat och samtidigt skapat nya förutsättningar för vad jag har ägnat mig åt. Så här i efterhand så ångrar jag inte att jag lämnade partiet, utan såg det som en nödvändig åtgärd. Jag gick med i ND under slutet av år 2006 och var verksam till slutet av år 2010, sammanlagt blev det således fyra år inom partiet.
Läs mer:
Angående mitt engagemang i Nationaldemokraterna

Efter mitt utträde så har jag inte direkt funderat på att ansluta mig till något annat. I stället så har jag valt vägen som oberoende nationalist och fokuserat än mer med mitt nätverkande bland både inhemska och utländska nationalister. Jag har även arbetet politiskt, bloggat, skrivit artiklar, deltagit på en rad olika evenemang och så vidare. Delar av resultatet följer nedan.

Denna bild, och allt runt omkring den, tycker jag symboliserar året bäst.

Året började med att jag skrev två inlägg som var tänkta att inspirera människor till att själva bli en del av den nationalistiska oppositionen. Den första handlade om att vi alla måste hjälpas åt för att nå framgång och den andra om betydelsen av en social verksamhet.
Läs mer:

På senare tid så har det tillkommit flertalet nationalistiska bloggare, något som givetvis är positivt så länge som det kombineras med en bred verksamhet. Under januari så passade jag därför på att intervjua den kvinnliga bloggerskan Frimodighet om sociala medier.
Läs mer:
Veckotidningen Nationell Idag arrangerade ett intressant seminarium i Södertälje kommunhus.

I slutet av januari så besökte jag ett seminarium för nationella oppositionella medier som arrangerades av veckotidningen Nationell Idag. Arrangemanget hölls i Södertälje kommunhus och var väldigt bra ordnat med intressanta gäster, föredrag, paneldebatter, utställningar, försäljningsmontrar och musikframträdande.
Läs mer:
Seminarium med fokus på nationella oppositionella medier

En av deltagarna på seminariet var Jan Milld som bland annat redogjorde för Vitboks-projekt och de olika marknadsföringstabloiderna. I början av februari så lät jag göra en kortare intervju med honom där han berättar om projektet.
Läs mer:

Vitbokstabloiden delas ut i Eksjö.

I samma veva så beslöt jag, tillsammans med några andra lokala nationalister, att hjälpa till med utdelandet av den nya tabloiden. Detta resulterade i att några tusen tabloider delades ut i kommuner som Vimmerby, Eksjö och Vetlanda.
Läs mer:
Jag berättar varför jag tycker att det är viktigt att stödja Nordisk Ungdom på deras supportersida.

I mars så lanserade Nordisk Ungdom sin supportersida, som var ämnad att uppmuntra människor att bidra med pengar till verksamheten. Jag blev tillfrågad om att vara med på sidan som en ”supporter”, något som jag ställde upp på tillsammans med bland annat Jonas De Geer och Tom Sunic.
Läs mer:

Under april så uppstod en debatt kring burkaförbudet i Frankrike. Många valde att applådera förbudet, men jag ansåg att detta var felaktigt och skrev därför ett inlägg där jag förklarade min syn på det hela. Jag gjorde även en intervju med en yngre man som har CP-syndrom och dessutom så besökte jag Jehovas Vittnen på hemmaplan.
Läs mer:
1 maj-demonstration i Västerås som gick under parollen "Arbete åt alla svenska ungdomar".

Maj inledde jag tillsammans med Nordisk Ungdom i en 1 maj-demonstration i centrala Västerås.
Läs mer:

Nätverket Svensk Opposition offentliggjordes i slutet av maj.

Studiecirkel.

I slutet av månaden så lanserades nätverket Svensk Opposition och dess hemsida. Verksamheten hade dock pågått sedan slutet av år 2010, bland annat med en informationskampanj inför Salemmanifestationen samma år. Nätverket inriktar sig på gemenskap, utbildning och påverkan. Det finns inga större ambitioner med nätverket i dagsläget, inte mer än att det skall fungera som en oberoende plattform för nationslister.

Opinionsbildning.

Idrottsevenemang.

Kulturutflykt.

Nätverkets verksamhet under det gångna året har främst kretsat kring politiskt arbete, studiecirklar med tillhörande sociala aktiviteter, utdelningar och marknadsbesök. Den lokala verksamheten är således fortsatt närvarande, precis som under ND-tiden. Under året så har nätverket även fått medial uppmärksamhet ett flertal gånger.
Läs mer:

Juni inleddes med en intressant föreläsning i Linköping arrangerad av Forum Europa och Föreningen Mimer. Föreläste gjorde Kevin McDonald och Tom Sunic.
Läs mer:
En av aktiviteterna på nationaldagsfirandet i Södertälje.

Årets nationaldag firade jag i Södertälje stadspark tillsammans med Nationaldemokraterna. Likt tidigare år så arrangerades en familjefestival för alla åldrar. Allt ifrån hoppborg och glassbar till grilltält och politiska tal. På plats hade jag och en kamrat ett försäljningsbord där vi saluförde nyare cd-skivor.
Läs mer:

I juli så skakades Norge av två terrordåd som resulterade i många döda. I media så beskrevs gärningsmannen som nationalist, men i ett inlägg så beskrev jag min syn på det hela och lade fram min slutsats om att han inte är nationalist.
Läs mer:

Blommor och ljus till minne av Kenny Malmberg.

I början av september så besökte jag, tillsammans med kamrater, Växjö för att delta i minnesmanifestationen för Kenny Malmberg som mördades av främlingar. Det blev en fin manifestation där septemberkvällens mörker blev upplyst av deltagarnas facklor.
Läs mer:

Under augusti och september så fokuserade jag en del på musik. Jag skrev ett inlägg om musikens betydelse för svensk nationalism. Jag blev intervjuad av en musikforskare från USA. Dessutom så passade jag själv på att göra en intervju med frontfiguren i Endless Pride tillika en av arrangörerna bakom spelningen ISD Memorial 2011 som gick av stapeln i september, strax utanför Jönköping.

Bisson var en av musikerna på ISD Memorial 2011.

Spelningen var både välbesökt och trevlig. På plats så hade jag ett större försäljningsbord och saluförde allehanda produkter. De enda som hade något att invända mot var, inte helt överraskande, medierna som drog igång en hetskampanj, en hetskampanj som jag bemötte i ett inlägg.
Läs mer:

Flera medier uppmärksammade att nationalister hade fått närvara på det stängda krismötet, själva så blev de portade och fick inte vara med.

I slutet av september så fick jag och en kamrat reda på att det skulle hållas ett krismöte om asylproblematiken i Mariannelund. Vi hade fått reda på vart mötet skulle hållas, men att det också skulle vara stängt, så även för medierna. Vi åkte ändå till Mariannelund för att, på ett diskret sätt, försöka närvara.


Jag samtalar med en somalisk man i Mariannelund.

Vårt försök lyckades och efter detta möte så har turerna varit många, men viktigast av allt har varit att skapa debatt och visa att det fortfarande finns svenskar som verkligen bryr sig.
Läs mer:
I mitten av december så var det dags för ett nytt krismöte i Mariannelund, detta efter gruppvåldtäkten som genomfördes vid ett asylboende på ett svensk tvåbarnsmamma.

De mötesansvariga använde polisen för att porta vissa från att närvara under det nya krismötet.

Medierna valde att ignorera ämnet på krismötet och lade i stället fokuset på fem nationalistiska frilansjournalister.

Denna gången så var mötesarrangörerna på sin vakt och lät porta vissa från att närvara, bland annat mig och mina kamrater. Vi gav dock inte upp för det, utan väntade utanför tills mötet var slut så att vi kunde fortsätta med att ställa frågor och fotografera. Efter mötet så valde medierna att fokusera sin rapportering på vår närvaro, i stället för på asylproblematiken. De ansvariga tycks även vara av den uppfattningen att de asylsökande har skött sig exemplariskt. Detta då de fick en fritidslokal som julklapp.
Läs mer:

En av böckerna som jag har läst under året är Till värn för Norden.

Under året så har jag även skrivit några bokrecensioner.
Läs mer:
Nordisk Ungdoms julmiddag i Västerås var riktigt trevlig.

I december så bjöd Nordisk Ungdom in till julmiddag i Västerås. Det bjöds på både välsmakande mat och god stämning.
Läs mer:
600 protesterade mot svenskfientligheten i centrala Stockholm.

I mitten av december så arrangerades, för första gången, manifestationen Stoppa svenskfientligheten – Till värn för Norden. Runt 600 nationalister slöt upp i centrala Stockholm för att visa sitt ställningstagande mot den rådande svenskfientligheten. Efter manifestationen så arrangerades en välbesökt kamratkväll med tal- och musikframträdande.
Läs mer:

I förra årets sammanfattning så skrev jag bland annat att jag skulle försöka att uppdatera bloggen oftare under det kommande året. Detta anser jag att jag har lyckats med, då jag har slagit rekord i antalet inlägg. Totalt så har det blivit 104 inlägg under året. Vad gäller besöksantalet så har det befunnit sig på en relativt jämn nivå. Under nuvarande månad, alltså december, så har bloggen haft över 10 000 sidvisningar.

Jag vill tacka alla som har stöttat mig på olika sätt. Allt ifrån dem som har läst, länkat och kommenterat till dem som har mailat, kommit med uppmuntrande ord, bidragit ekonomiskt och berättat om min blogg.

Till sist så vill jag passa på att önska alla läsare ett Gott Nytt År! På återseende år 2012! :)

Länk

2 kommentarer:

Leif sa...

Jag gillar din blogg: balanserad och saklig. Du är ett föredöme för unga nationella.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Leif

Kul att du tycker om bloggen och tack för berömmet! :)