onsdag 12 januari 2011

Positivt för nationalister att betyg skall kunna överklagas

En statlig utredning föreslår att elever skall få möjligheten att överklaga sina betyg. Förslaget är positivt för invandringskritiska och nationalistiska elever som råkar ut för att bli betygsatta för sina åsikter och inte för sina prestationer, något som jag själv har drabbats av.

Många elever och förre detta elever kan vittna om att betygen inte alltid sätts korrekt efter prestation. Speciellt inte om eleven hyser invandringskritiska åsikter och om läraren samtidigt utnyttjar sin ställning till att agera politiskt korrekt åsiktspolis. Något som är ett demokratiskt problem och allt för vanligt förekommande.


Många elever blir i dag betygsatta för sina åsikter i stället för sina prestationer. Ett nytt förslag som ger eleverna möjlighet att överklaga sina betyg kan dock motverka detta åsiktsförtryck.

Detta är något som jag själv har råkat ut för. När jag gick ut gymnasiet så gjorde jag det med hyfsade betyg, dock så fanns det ett IG i min betygsförteckning. Detta hade jag fått i Samhällskunskap B, trots att jag av intresse hade valt till ämnet.

När jag fick reda på mitt betyg så blev jag chockad då jag knappast hade förtjänat det. Min lärare i ämnet var dock politiskt aktiv och hade uppenbarligen svårt att skilja på mina åsikter och på vad jag som elev faktiskt presterade. Till och med min rektor blev chockad och hade svårt att tro att jag skulle ha fått IG i ett ämne som samhällskunskap.

Enligt förslaget så skall elever ges möjligheten att överklaga slutbetygen i årskurs nio samt kursbetygen på gymnasiet som ligger till grund för ansökan till högskola. Bakom förslaget finns faktorer som att många lärare sätter betyg på olika och oklara grunder samt att många saknar utbildning för hur betyg skall sättas.

Förslaget har dock tagits emot med blandade reaktioner. Utbildningsminister Jan Björklund är skeptisk och menar att nackdelarna är större än fördelarna. Däremot så är Lärarnas Riksförbund, Sveriges elevråd, Centerpartiet, Kristdemokraterna och de rödgröna partierna positiva till förslaget.

Om förslaget går igenom så torde det bli svårare för politiskt korrekta lärare att komma undan med sina odemokratiska metoder att straffa elever för deras åsikter. Ur den aspekten så bör förslagets ses som positivt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, men sedan är det ju ochså en fråga om hur och /eller om man ventilerar sina åsikter. Var det verkligen bara vetskapen om att du tillhörde något nationellt parti eller organisation som medförde det sämre betyget?

Om så så låter det DDR om än värre. Men tvivlar något.

Mvh Sara Lejon

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym (Sara Lejon)

Självklart så ventilerade jag mina åsikter, men givetvis på ett ordnat och seriöst sätt. Jag såg, och ser fortfarande, ingen anledning att bespotta min ära genom att tiga när någon medvetet attackerar det som jag tror på.

Det vore tragiskt om skolan såg det som sin uppgift att fostrar ärelösa nickedockor i stället för fria och starka elever med civilkurage. I mitt politiska arbete så kommer jag i kontakt med många skolungdomar, och ibland så tvivlar jag på om skolans uppgift att lära ut kunskap eller att indoktrinera eleverna att tycka och tänka rätt.