söndag 5 december 2010

Hur vill du att bloggen skall utvecklas?

Den 30 april år 2008 skrev jag mitt första blogginlägg. Efter det har det blivit inlägg om lite allt möjligt. Jag har därför en fråga till dig som följer min blogg; Hur vill du att bloggen skall utvecklas?

Jag funderade först på att göra en ny omröstning, men kom snabbt fram till att det skulle bli omöjligt. Det skulle helt enkelt bli för svårt att vara specifik och få med alla utvecklingsmöjligheter i en sådan omröstning.

I stället så vill jag att du som följer min blogg utvecklar dina synpunkter och idéer, antingen genom att maila mig eller genom att kommentera detta inlägg.

Dela med dig av dina synpunkter och idéer om hur du vill att bloggen skall utvecklas.

Bör det vara mer krönikor där jag skriver mina tankar om vad som har hänt den senaste tiden, kanske söndagskrönikor? Vill du se fler inlägg där jag enbart skriver i nyhetsform, eller kanske flera intervjuer? Bör det vara fokus på inrikes, utrikes eller på det lokala planet?
Skall det kanske vara flera inlägg där jag skriver om mig själv och vad jag gör rent politiskt? Eller vill du se mer kultur, bilder eller hälsa? Tycker du att inläggen är för långa?

Vill du se flera reportage om speciella ämnen eller från intressanta platser? Uppdateras bloggen för sällan, bör designen ändras eller vill du kanske se någon form av bloggbutik med produkter som är relevanta för det jag skriver om? Bör det finnas informationsmaterial om bloggen? Skulle du vilja se en sida på Facebook? Du kanske tycker att bloggen är bra som den är?

Som ni ser så finns det mycket att tycka till om. Jag är tacksam för alla synpunkter, tips och idéer.

9 kommentarer:

Ernst sa...

Om du planerar att ställa upp i kommunvalet 2014 tror jag att det är bra att du fortsätter att skriva om lokalfrågor och kommer med tydliga lösningar på Vimmerbys problem. Om du vill locka en bredare läsarkrets kan det vara bra att beröra mer allmänna politiska och ideologiska ämnen som är universellt relevanta. Detta skulle exempelvis kunna ske genom krönikor eller intervjuer.

Jag tror att en hög uppdateringsfrekvens är viktig för att behålla läsare. Du har varit duktig på det på sistone, har jag märkt, men om du konsekvent skulle uppdatera bloggen exempelvis varannan dag, skulle nog fler läsare återkomma rutinmässigt.

En annan idé är att tagga dina inlägg på Twitter med hashtags, så att människor som använder den tjänsten enklare kan hitta dig genom att exempelvis söka efter "Vimmerby".

Daniel sa...

Hej Rasmus!

Följer din blogg regelbundet, jag delar inte dina åsikter eller värderingar men jag respekterar dem och erkänner din rätt att ha dem och fritt få ge uttryck för dem.
Din blogg är bra uppstrukturerad och lätt att läsa, innehållet håller en god ton och du uppmanar på ett bra sätt till en SUND debatt i kommentarsfältet där du själv är aktiv och deltar, det uppskattar jag som läsare väldigt mycket, många bloggare skriver bara ett inlägg och tar sig inte tid att följa upp de frågor som ställs eller delta i den debatt inlägget skapar.

Din lokala bevakning tycker jag är mycket god och de saker du tar upp relevanta, tex ditt inlägg ang skolsituationen var helt ny information för mig.

Du håller din blogg fri från propaganda, det gör bloggen intressant även för oliktänkande som mig, just att du håller dig till fakta och faktiskt lämnar det öppet för oliktänkande att debattera och ifrågasätta, många hade kanske valt att bara ha de pro-etnopluralistiska kommentarerna kvar.

Det enda jag känner att jag saknar är kanske lite mer om dig som privatperson och vad som händer i ditt liv, ett hett tips inför valet 2014 är att bli mer personlig, så att du blir mer person än en åsikt. Jag tror att du skulle tjäna på att uppdatera bloggen lite mer frekvent och kanske blanda upp bloggen med lite mer personliga saker och inte bara "cutting edge" inlägg.

Kämpa på, du gör ett bra jobb, du/ni skapar en bra debatt vilket gör att de etablerade partierna måste bemöta er och de problem som faktiskt finns lyfts fram i ljuset.

Mvh

Daniel

-DES- sa...

Det viktigaste är att du själv känner att det du gör är roligt och meningsfullt, jag tror att det kan vara ett misstag att försöka skriva och utvecla bloggen på ett sätt som man tror att andra förväntar sig att någonting ska vara.

kort sagt: gör det som känns bäst!

Anonym sa...

Jag tycker du ska våga låta mina inlägg och frågor ligga kvar och ha stake nog att bemöta kritiska frågor. Annars sjunker din trovärdighet ytterligare. Jag har fått ca sju frågor raderade, trots att de är relevanta och handlar om det aktuella inlägget. Jag som läsare borde ju kunna få fråga om saker som jag tycker är viktigt?

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Ernst

Tack för dina synpunkter!

Beträffande valet år 2014 så är det svårt att säga vad som kommer att hända, det är trots allt fyra år kvar. Därför tror jag att det kan vara bra att ha stor variation på det jag skriver om, och jag skall bland annat se över det här med krönikor.

Vad gäller uppdateringstakten så håller jag med dig om att målsättningen bör vara att uppdatera varannan dag. Skall även kolla upp det där med hashtags.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Daniel

Tack för dina synpunkter!

Kul att du uppskattar bloggen och tack för de positiva orden. Jag håller med dig om att jag har varit dålig på att vara personlig. Jag ser dock inga direkta hinder för att bli mer personlig, problemet har snarare varit gränsdragningen. Jag ska fundera lite på det och se vad jag kan göra. Har du själv några förslag på vad dessa personliga inlägg kan innehålla?

Så länge som det finns en anledning att kämpa så kommer jag att göra det.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till –DES-

Jag håller i grund och botten med dig. Dock så är det alltid intressant att höra läsarnas åsikter. Jag kommer att lyssna på de funderingar som kommer fram och givetvis så kommer jag inte att göra något som går emot min vilja.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 1

Jag låter alla kommentarer, kritiska som okritiska, att ligga kvar så länge som de inte strider mot kommentarsreglerna. Eftersom att du av någon anledning måste vara anonym så vet jag inte vilka kommentarer som du har skrivit.

Daniel sa...

Hej igen!

En grej jag kom och tänka på lite spontant är träning, jag har läst mig till att du är intresserad av träning och friluftsliv. Vad för slags träning sysslar du med? Du som även är en renlevnadsmänniska kan göra ett slag mot rökning då du enligt din statistik har en hel del yngre läsare?

Jag skulle tycka det var kul att få veta lite mer om dig som person (inom rimlighetens gränser) vad du har för värderingar och åsikter utöver de rent politiska (etnopluralismen) vad du tränar, vilken metod du tillämpar på din träning, kost osv. Musikinlägget var ju klockrent och uppskattades av mig och flera har jag sett i kommentarsfältet.