söndag 22 januari 2012

Flattr, donationer och ekonomi

För en månad sedan så började jag använda mikrodonationstjänsten Flattr, som ett komplement till vanliga kontodonationer. Är det fel att erbjuda donationsmöjligheter, där läsare och sympatisörer kan bidra med några kronor om de uppskattar ens arbete? Självklart inte anser jag.

Det har under den senaste tiden uppkommit diskussioner, bland nationalistiska bloggare, som berör ämnet donationer. Frågeställningen har handlat om huruvida det är rätt eller fel att erbjuda donationsmöjligheter. Att döma av de förda diskussionerna så anser de flesta att det är rätt att ha donationsmöjligheter, även om det kan ta emot. När det kommer till ekonomi så tycks vi nationalister uppleva det som obekvämt att be om pengar, även om det är till ytterst goda syften. Detta både på gott och på ont naturligtvis.

Jag anser att det är helt rätt att kunna erbjuda läsare möjligheten att bidra med några kronor, om de uppskattar ens arbete. Både jag och flera av mina bloggkollegor offrar mycket tid för att kunna hålla våra bloggar uppdaterade. Utöver detta så tillkommer resor, inköp, marknadsföring, avgifter och så vidare som kostar pengar. Uträknat på ett helt år så handlar det inte om kronor, hundralappar eller enstaka tusenlappar. Utgifterna är således stora, medan inkomsterna är små. Hade vi bedrivit varsina företag så hade vi gått i konkurs för länge sedan.

Pengar - ett nödvändigt ont i det politiska arbetet.

Nu är det dock så att jag och mina bloggkollegor inte gör detta för att bli förmögna, utan för att vi tror på oss själva, på våra kamrater och på nationalismen. Vi är beredda att fortsätta vår kamp utan ett öre i inkomst, eftersom att vi har en odödlig tro och en vilja av stål. Det enda problemet, utan betydande inkomster, är egentligen att vi blir begränsade i vårt arbete. Detta då pengar är oerhört viktigt för att kunna avancera.

Jag har ingen exakt kolla på siffrorna för förra året, men i vilket fall som helst så kan jag meddela att det blev ett omfattande minus. Det jag fick in pengar på var mindre donationer, mindre annonsintäkter (nationalistiska annonser då jag inte vill ha annonser från andra aktörer som jag inte kan kontrollera) och försäljning av nationalistiska produkter. Inför detta år så har jag funderat lite på hur jag skall kunna öka mina inkomster. Till exempel så har jag ordnat ett Flattr-konto som är en tjänst för mikrodonationer. Första månadsresultat med Flattr genererade 160 kronor, något som jag är nöjd med då det är en så pass ny tjänst som få använder.

Den ekonomiska målsättningens första steg är att inkomsterna skall gå jämt ut med de nödvändigaste utgifterna, alltså ett nollresultat. Efter att detta steg är uppnått så kommer möjligheterna att öka dramatiskt.

Summa summarum så hoppas jag att du som läser min och andras bloggar verkligen överväger att bidra med några kronor, om du finner arbetet viktigt och intressant. Inte bara för siffrorna i bokföringens skull, utan också för att det skapar positiv energi och ger ökade möjligheter. Hur stor summan blir är givetvis upp till var och en, men tänk på att varje krona är betydelsefull. För att jag till exempel skall kunna besöka Mariannelund och avslöja något intressant med text och bild så krävs det endast några guldpengar.

Tycker du om min blogg och det arbete jag gör? Bidra då med några kronor för att visa detta och öka mina möjligheter att göra bloggen bättre. Du kan bidra på följande sätt:

Alternativ 1: Sätt in valfritt belopp på Swedbankkontonummer 8401-2, 003 713 888-0
Alternativ 2: Skaffa ett Flattr-konto på flattr.com och klicka på min Flattr-knapp, uppe till höger.

PS. Glöm inte mina bloggkollegor!


Länk
Min profil på Flattr

Inga kommentarer: