torsdag 19 januari 2012

Bloggläsare iakttog lyxkonsumerande ”flyktingbarn” i Vimmerby

En bloggläsare har hört av sig och berättat om en iakttagelse i en av Vimmerbys elektronikbutiker. Det handlar om så kallade flyktingbarn som har handlat dyr elektronik tillsammans med personal från gruppboendet i Södra Vi. Fakturan går till skattebetalarna.

Bloggläsaren, som vi kan kalla Henrik, berättar att han direkt uppmärksammar en grupp på tre stycken unga män när han kommer in i butiken. Han bedömer att de är av afghansk härkomst och runt 20 år gamla.

- Anledningen till att de direkt märks är att de inte verkar ha ett uppenbart ärende i butiken utan bara står och pratar högljutt med varandra på något arabiskt-klingande språk.
De gestikulerar vilt och för en ganska vild, och av skratten att bedöma rolig, diskussion. De står och pekar på varor, jämför och verkar ha det bra. "Detta måste vara välbeställda ungdomar" minns jag att jag tänkte eftersom det är dyra varor de tittar på och totala paket, både bild och ljud, säger Henrik.

Han fortsätter och berättar att han ställer sig vid sidan av kassan för att invänta att personalen skall bli ledig. Han hör då diskussionen mellan gruppen från boendet och personalen som håller på att göra upp betalningen av ett stort elektronikpaket bestående av bland annat en stor ”platt-tv” av värre modell, med en uppskattad kostnad av närmare tio tusen kronor.

- Jag spetsar öronen då jag hör att butikspersonalen frågar om detta ska faktureras på "Hemmet för ensamkommande flyktingbarn i Södra Vi" eller direkt till Socialförvaltningen. Detta ska alltså betalas av skattepengar är min tanke, jag minns bilder jag sett av standarden på det omnämnda flyktingboendet, "platt-tv" var ju inte direkt något som de saknade, säger han och fortsätter.

- Jag lyssnar vidare på konversationen och hör hur de nonchalant tecknar extra försäkringar på detta som kostar en massa extra, en normal hemförsäkring täcker detta, men denna försäkring är av den typen jag kallar "lyxförsäkring" då man redan är täckt av hemförsäkringen och det enda denna försäkring gör är att man slipper att betala självrisken på den egna försäkringen OM något skulle hända, säger han.

När jag besökte gruppboendet för så kallade flyktingbarn i Södra Vi för två år sedan så såg det ut så här...

...och så här.

Henrik berättar vidare att de yngre männen nu har förflyttat sig och står och tittar på stereopaket som de vill köpa, utöver de tusentals skattekronor som redan spenderats på dyr hemelektronik. Boendepersonalen lovar då ungdomarna att det får bli en annan gång.


- Sedan börjar mannen som rett ut faktureringsadress med butikspersonalen bära ut de inköpta varorna, ungdomarna strosar ut utan att hjälpa till... Varför skulle de? De verkar ju ha personal som sköter detta åt dem, skattepengar som betalar räkningarna för lyxkonsumtion och ett ungdomens oförstånd inför hur mycket det har gått åt av någon annans arbete för att få in dessa skattepengar de nu spenderat på lyx. Hade de förstått att detta är någon annans svett kanske de nöjt sig med en begagnad "tjock-tv" på Blocket av samma storlek för 500 kronor, förmodligen inte då de är ungdomar... Kanske skulle vi vuxna, skattebetalare se det ologiska i detta och sätta stopp för det? Är man "rasist" om man tycker så?, avslutar Henrik.

Elektronikprylarna skall alltså till gruppboendet för de så kallade flyktingbarnen i Södra Vi. Samma boende som jag besökte i juli år 2010. Mitt besök blev dock kortvarigt då personalen inte uppskattade min närvaro, men innan jag lämnade så hann jag med att fotografera ett av boendets alla rum. I rummet så fanns det bland annat två platta tv-apparter och ett Playstation 3. Nu skall elektronikstandarden alltså utökas. Efter att jag blev kontaktad av bloggläsaren så ringde jag upp gruppboendets föreståndare som bekräftade att uppgifterna, om att de besökt elektronikbutiken, stämde.

Länk
Hög standard på gruppboende för ”flyktingbarn” i Södra Vi

Inga kommentarer: