fredag 12 mars 2010

Insändare publicerad i VT

I dag den 12 mars fick jag en insändare publicerad i Vimmerby tidning. Insändaren berör USA:s ockupationskrig i Afghanistan som stöds av bland annat Sverige.

Sedan tidigare så får vi nationaldemokrater inte skriva insändare om känsliga ämnen eller varken skriva om vårt parti eller underteckna med partinamnet. Vi har fört en långdragen diskussion med tidningen angående detta då vi anser att det är ytterst odemokratiskt och yttrandefrihetsinskränkande. Vi jobbar på med detta och hoppas på att tidningen skall ändra sig för att främja demokratin och på så sätt låta alla komma till tals på lika villkor.

Sverige bör ta hem soldaterna från Afghanistan, inte verka som en fjäskande marionett för USA:s ockupationskrig

Nedan följer insändaren:

Ta hem soldaterna från Afghanistan

År 2002 beslutade den dåvarande socialdemokratiska regeringen att Sverige skulle delta i den USA-ledda ockupationen av Afghanistan. I dag råder det även konsensus i frågan också med den borgerliga alliansen. Avsikten för ockupationen har förändrats med tiden, men den genomgående anledningen är att påtvinga afghanerna ett ”demokratiskt” styrelseskick. Detta skall ske med våld och uppenbarligen så skall detta få kosta vad det kosta vill, både vad gäller omoraliska tilltag och människoliv.

Historiskt sett så är afghanerna ett folk som inte accepterar ockupanter som skall avgöra deras öde, utan de vill själva styra sitt land vilket är helt naturligt. Under de senaste 150 åren har flera försök gjorts för att erövra Afghanistan. Inte minst från Sovjetunionen som under 80-talet ockuperade landet med 100 000 soldater. Det hela slutade med en sovjetisk katastrof sedan afghanerna tvingat dem till reträtt. Historien håller nu på att upprepa sig.

År 2001 kom USA att inleda Operation Enduring Freedom för att göra Afghanistan ”demokratiskt”. Talibanerna skulle plockas bort och ersättas med en USA-vänlig regim. Vi har sett liknande skeden där USA har urholkat demokratibegreppet, inte minst när det gäller länder som Egypten och Jordanien. Det går därför konstatera att för USA handlar inte detta om demokrati, utan om skapandet av USA-vänliga regimer. Dessutom stödjer USA flera människofientliga stater med avancerad vapenutrustning, inte minst Israel. Samtidigt som detta sker tilldelas USA:s president Barack Obama Nobels fredspris. Det hela blir därför absurt.

I dag, nio år efter invasionens start, pågår ockupationskriget fortfarande med stöd av en rad olika USA-bugande marionetter, där ibland Sverige. Sverige, vars ledande politiska etablissemang pratar sig varma om hur viktigt det är med demokratiska rättigheter, deltar alltså i detta smutsiga spel.

Sverige har inte varit ett krigförande land på runt 200 år, men i dag är Sverige i högsta grad ett krigförande land genom en truppnärvaro på flera hundra soldater. Genom den svenska närvaron i Afghanistan sympatiserar vi med USA-imperialismen som bombar byar och mördar oskyldiga människor, allt i den så kallade demokratins namn. Är detta verkligen vad det svenska folket vill?

Samtidigt som det svenska försvaret snart är obefintligt så fortsätter vi att skicka soldater till ett krig som många bedömer är omöjligt att vinna. Sverige har absolut inget att göra i Afghanistan, speciellt inte som understöd till krigförande part. Vår närvaro innebär att ytterligare svenska soldater kan komma att dödas i detta krig som går i globaliseringens tecken, ett krig som inte är svenskarnas krig. Hur skall politikerna reagera den dagen då konsekvenserna av deras handlande drabbar oskyldiga svenskar? Vem tar ansvaret om dagen kommer då afghanerna vill hämnas?

Världen består av en mångfald vad gäller olika folk och kulturer. Denna mångfald är värd att bevara och vi måste acceptera att vi alla är olika och har olika förutsättningar. Alla folk bör respekteras och ha den moraliska rätten att få leva i ett eget land, i självständighet och oberoende. Alla folk bör även ha rätten till frihet, fortsatt existens och att själva kunna välja styrelseskick. Därför bör Sverige ta hem soldaterna från Afghanistan.

Rasmus Gårdebrink

Insändaren finns även på tidningens hemsida som går att finna här

10 kommentarer:

Anonym sa...

Officiellt så är ju Sverige neutralt, detta borde få några att höja ett ögonbryn. Det finns nog inget bredare demokratiskt mandat för detta heller. Och så bör man ha i bakskallen att om man ger sig på någon så kanske den slår tillbaka.
Ta hem våra soldater!

Anonym sa...

Afghanerna hämnas väl redan genom att komma hit i mängder, leva på bidrag, våldta och mörda etc. Det är givetvis inte bara dem utan många andra ochså tex somalier men ändå.

Mitt råd och tips är att ta hem soldaterna därifrån och så lämnar de Sverige. Vore inte det den bästa skillsmässan för samtliga parter?

/Realisten

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 1

Enligt mig så är Sverige (det ledande politiska etablissemanget) inte neutrala i detta, utan agerar helt enkelt som en marionett för att understödja USA:s ockupationskrig. Opinionen är ytterst tvivelaktig och jag kan tänka mig att många inte är vidare insatta i vad som sker nere i Afghanistan.

Ett alternativ hade varit, och bör fortfarande vara aktuellt, att genomföra en folkomröstning i frågan med alla kort på bordet. Detta kommer med all säkerhet inte att bli av, så vi får väl hoppas på att motståndet växer sig starkare och att politikerna lyssnar till folket.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym (Realisten)

Vet inte om jag vill hålla med dig om att afghanerna hämnas genom att uppehålla sig i Sverige, då det är regeringen som har öppnat gränserna och släppt in dem. Det är alltså i grund och botten svenskarnas eget fel att det ser ut på detta sätt.

Däremot så tycker jag att din lösning på problemet låter bra. Tyvärr så kommer vi med all säkerhet inte att få se en sådan lösning så länge regeringen ser ut som den gör.

Anonym sa...

"Sedan tidigare så får vi nationaldemokrater inte skriva insändare om känsliga ämnen eller varken skriva om vårt parti eller underteckna med partinamnet. Vi har fört en långdragen diskussion med tidningen angående detta då vi anser att det är ytterst odemokratiskt och yttrandefrihetsinskränkande."

Bara av rent intresse för din inställning om demokrati.
Har jag rätt om jag säger att i din tolkning av demokrati och yttrandefrihet har tidningar (och annan media) inte rätt att själva bestämma över vad de ska publicera, trots att de är privata företag?
Eller menar du att staten ska kontrollera all media, och vi ska förbjuda privata publikationer?

Anonym sa...

Ja Sverige ska ta hem sina soldater ifrån Afganistan. När vi gett oss in i stamsamhällen går det inte att få till något vettigt. Att skicka svenskar (på 60-talet) till Kongo var ju helt galet, men man kände ju då inte till problemen. I Gasa och Cypern liksom Balkan har gjort viss nytta men där var ju två fientligt sinnade grupper mot varandra och lättare att hantera. Av historien vet vi att inte ens de stora krigsmakterna i England och Sovjet kunde rå på gerillakrigföringen från de olika grupperna/krigsherrarna. Där för ska de hem. Att som svensk försörja sig som legosoldat ger en del pengar men slutar lätt med döden. Stoppa ungdomen att göra så. Afganistan är inget hot emot Sverige.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 2

Min inställning till yttrandefrihetsbegreppet är att alla borde få komma till tals på lika villkor, det bör vara utgångsläget i en demokrati. Jag ser det som odemokratiskt att en tidning väljer att hindra vissa åsikter och debatter, medan andra gynnas. Tidningarna väljer självklart själva vad de skall publicera och inte, men de bör ändå främja demokratin, speciellt i detta fall då det handlar om vanliga insändare.

Media har en viktig funktion när det gäller demokratin. Genom riktade insatser skulle media utan problem kunna avgöra årets val.

Tänk om det var möjligt att alla privata företag tex. slutade att anställa invandrare bara för att de är invandrare. Tycker du att staten skall gå in här och ta företagen i öronen eller skall det vara helt i sin ordning att diskriminera invandrare på arbetsmarknaden?

Anonym sa...

Tidningar får själva välja vad de vill publicera utan granskning av stat eller dyl, detta är lagstiftat i vår grundlag!

Du kan inte tvinga på någon vad han ska eller inte ska göra med sin verksamhet. Vimmerbytidning är en privatägd tidning och inte ett offentligt forum där alla får uttrycka sin åsikt på lika villkor. Skaffa dig en utbildning, starta en egen tidning, det kan du göra på samma villkor som de som en gång startade Vimmerbytidning!

Du uttrycker hela tiden åsikter om att alla andra ska ändra sig efter din vilja/övertygelser, kanske är det så att den som måste ändra lite på sitt åskådningssätt är du?

Du kan inte på allvar mena att tidningar ska publicera allt som kommer in? Självklart ska de få välja själva att publicera det som passar deras image/nisch. Vimmerbytidning är som känt hyfsat opolitiska och publicerar det som stämmer in på deras LÄSARE, vill LÄSARNA ha något annat får de skaffa en annan tidning.

Du vill att det andra byggt upp genom årtionden, ja århundrade faktiskt ska bli tillgängligt för dig som Forum att uttrycka din åsikt i? Respektera andras ansträngningar att bygga denna plattform, vill du påverka, bygg din egen plattform med samma energi... Inget kommer gratis Rasmus!

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 3

Tack för din kommentar och ditt medhåll i frågan.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 4

Jag vill som sagt inte tvinga någon att publicera något mot sin vilja. Tidningen får själv välja vad som skall publiceras, men nu är det så att tidningen har sagt att vissa debatter inte skall få förekomma. Skulle jag vilja tvinga tidningen att publicera det jag vill så skulle jag självklart använda mig av andra metoder, men detta är inte aktuellt.

Att jag skall ändra på mitt ”åskådningssätt” var det tokigaste jag hört. Jag skall alltså sälja ut mig själv och ändra värderingar bara för att få möjligheten att bli publicerad i Vimmerby tidning som en partirepresentant? Ja, jag kanske skulle gå med i Centerpartiet istället, för mitt stora mål här i livet är ju som bekant att bli publicerad som en partirepresentant i Vimmerby tidning. Nej, tack! Någon måtta måste det väl ändå finnas.

Hur som helst så tycker jag att en fri och öppen debatt hör en demokrati till, men det finns visst de som motsätter sig mitt synsätt. I och med att valet närmar sig så anser jag mig tvingad att meddela hur det ligger till då säkert många undrar varför Nationaldemokraterna inte får in några insändare. Nu får jag dock skriva insändare i mitt eget namn, men jag tycker ändå att jag skulle få skriva under med att jag representerar Nationaldemokraterna.

Jag är övertygad om att många läsare av Vimmerby tidning gärna skulle läsa insändare och debattartiklar från Nationaldemokraterna där vi synar samhället ur ett annat perspektiv och pressenterar en annan politik än den rådande i Vimmerby kommun.

Nu har vi, Nationaldemokraterna, redan veckotidningen Nationell Idag som erhåller presstöd inom kort och jag vet att inget kommer gratis. Vi har slitit hårt med vår tidning och det har gett resultat.