torsdag 23 augusti 2012

På besök i Forserum

Samhället Forserum i Nässjö kommun har hamnat i det mediala rampljuset under de senaste dagarna. Anledningen är bland annat att stenar har kastats in genom rutorna på Somaliska föreningens lokal. Detta har fått medierna att gå i taket och förmedla en grumlig bild av verkligheten.

Under mitt besök i Forserum så har jag pratat med somalier, svenskar, personal och butikschef vid den lokala mataffären, kommunrepresentanter, journalister och så vidare. Bilden som jag har fått stämmer inte alls överens med den bild som de stora medierna vill ge sken av. Min slutsats av mitt besök är helt enkelt att medierna medvetet har skapat en höna av en fjäder.
Somaliska föreningens lokal i Forserum.
Enligt mediernas rapportering så är det en närmast kaosartad situation där somalierna är offer, de vågar inte gå ut och de flyr i mängder för att slippa angreppen. Samtidigt så blir det märkligt när endast tre polisanmälningar har gjorts under en längre tids påstådda trakasserier. Dessutom så rör sig somalier runt om i samhället, och inget tyder på att de skulle vara speciellt rädda.

Svenskarna är mest trötta på daltet och irriterade över den mediala rapporteringen. Journalisterna tycks mest vara upphetsade över situationen, en situation som de till fullo utnyttjar. Svenskar som jag har pratat med tycker att det är märkligt att medierna lyfter upp detta så stort, men är tysta när somalierna ligger bakom något.

Jag kommer att skriva mer om detta i veckotidningen Nationell Idag, och kanske också något ytterligare till bloggen.

Inga kommentarer: