torsdag 16 augusti 2012

Fisketur och gösmiddag

I början av veckan så blev det en avkopplande fisketur på Stångån. Under en värmande sol så drogs det upp flertalet fiskar, bland annat en gös på 1,6 kilo. Gösen fick sedermera bli kvällens middag.

Att fiska är ett av mina största intressen. Det är alltid lika fascinerande, spännande och avkopplande varje gång. Den här gången så blev det en båttur i Stångån. Mitt fiskesällskap låg mest och solade, så jag fick själv ge mig in i kampen om att överlista livet under vattenytan.
En av fiskarna som drogs upp, en gös på 1,6 kilo.
Det hela slutade med flertalet uppdragna fiskar, dock inget att skryta över. Alla fick åter simma tillbaka dit där de hör hemma, alla förutom en gös på 1,6 kilo som fick bli kvällens måltid.
Två gösfiléer.
Att ta tillvara på fisk är inte så svårt, och matupplevelsen blir så mycket större än att gå till affären och köpa något i disken. Efter att jag hade rensat gösen så valde jag att filéa den, då det är smidigt. Detta görs enklast genom att skära av köttet från ryggraden och nedåt, längsmed benen. Efter att båda sidorna har skurits av så ska i princip bara benen finnas kvar. Filéerna kan sedan skäras i mindre bitar, och innan de åker i stekpannan så ska de smörjas in i ägg och ströbröd. Krydda filébitarna efter eget önskemål.
Stekt gös med potatis och annat.
Middag ute i naturen.
Till gösen så blev det dillkokt potatis, en kall sås, hemodlad sallad och citronklyftor. Middagen blev sedan intagen ute i naturen, till åsyn av solens nedgång.

Dagen innan så blev det en tur i skogen för svampplockning. Det resulterade i en del kantareller, kantareller som stektes och serverades till frukost. Den svenska naturen är verkligen rik på färska råvaror, råvaror vars existens många tycks ha förträngt till förmån för snabbköpen. Därför så tycker jag att flera borde ge sig ut i den svenska naturen för att njuta, inspireras och ta del av alla råvaror som erbjuds.

Inga kommentarer: