onsdag 28 januari 2009

Orolig lärare i desperat försök att hindra yttrandefriheten

En klass i årskurs åtta på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby håller just nu på att läsa om olika partier och hur valsystemet fungerar i Sverige. Några elever i klassen undrade varför det inte fanns någon information om partiet Nationaldemokraterna. En elev undrade då om inte jag kunde få komma till skolan och berätta för klassen om vad Nationaldemokraterna står för.

Att låta mig komma till skolan gick inte läraren med på, men däremot gick han med på att jag kunde skriva ned vad Nationaldemokraterna står för så att samtliga i klassen kunde få varsitt exemplar av det. Kul, tänkte jag och började skriva. Det blev nästan tre sidor som förklarade Nationaldemokraternas syn på samhället, familjen, skolan, välfärden, mångkulturen, landsbygden med mera.

När läraren sedan hade fått ta del av min skrivelse så vägrade han gå med på att dela ut den. Enligt uppgifter så skall han ha sagt att det inte stod något vettigt i den. Detta har upprört vissa elever i klassen som mer än gärna vill läsa om Nationaldemokraterna. Uppenbart är dock att läraren blev rädd för att hans fördomar inte stämde om Nationaldemokraterna. Han hade med all säkerhet hoppats på att det skulle stå en massa hemska saker som han sedan skulle kunna skrämma eleverna i klassen med. Nu stämde dock inte hans fördomar överens med Nationaldemokraternas politik, vilket gör att han är rädd för att eleverna skulle komma att uppskatta Nationaldemokraternas politik.

Det är dock passande att han lär ut att Sverige är en demokrati med yttrandefrihet samtidigt som han gör på detta sätt. Eleverna kommer förmodligen att bli väldigt skeptiska till det han säger i fortsättningen. Bra jobbat!

Karusellen är dock inte slut ännu. Vid nästa lektion återstår det att se om han trots allt kommer att dela ut min skrivelse till eleverna i klassen eller inte. Hur som helst så kommer han att bli ifrågasatt så jag lär återkomma om detta.

Inga kommentarer: