lördag 1 november 2008

Ett obekvämt debattforum stoppas enklast genom att radera hela debattforumet, eller vad säger ni Vimmerby Tidning?

Sedan tidigare så tar Vimmerby Tidning inte in några insändare som är undertecknade eller som handlar om Nationaldemokraterna. Något som kan tyckas vara både odemokratiskt och yttrandefrihetsinskränkande.

På Vimmerby Tidnings hemsida finns (eller fanns) det ett debattforum där människor kunde kommentera insändare som kommit med i pappersupplagan eller bara skriva om vad som helst som hade berört dem.

Signaturen Bengt Barkstam skrev den 11 oktober ett inlägg på Vimmerby Tidnings debattforum där han uppmärksammade mångkulturen.

”Två söker jobb på ICA:Tjena! Jag heter Kenta! Shalom! Jag heter Mohammed! Enligt hon som gillar Toblerone så ska Mohammed ha jobbet.Våran nuvarande statsminister var och lyste i glansen från strålkastarna på ett muslimskt slakteri häromveckan.Han tyckte det var helt ok att ta ihjäl djuren med ett knivsnitt över halsen utan bedövning! Jag tycker det har gått för långt med allt detta klemande med invandrarna,och det tycker ju politikerna också,det såg och hörde man ju när Janne Josefsson gick med dold kamera i valstugorna för några år sen.Dom som verkligen behöver hjälp har ingen som helst chans eller råd att ta sig hit till Sverige för att få hjälp.Nu är det verkligen dags att vi hjälper oss själva i första hand och sen om det blir något över kan vi hjälpa dom som verkligen behöver hjälp! Ordet ´´Rasism´´är ett ord som folk knappt törs viska,men är idag ett ord som talas mer och mer ju närmare valet vi kommer!”

Efter detta inlägg följde det en rad inlägg från sju personer som sympatiserade med hans inlägg och med Nationaldemokraterna. Två inlägg gjorde det inte och dessa inlägg replikerades snabbt.

Efter några dagar visade det sig att alla inlägg i denna debatt hade plockats bort. Jag ringde personligen upp redaktionschefen på Vimmerby Tidning och frågade vad som hade hänt. Svaret jag fick var att de hade resursbrist och skulle därför stänga ned hela forumet.

Det är möjligt att de har resursbrist för att se över forumet men personligen så drog jag slutsatsen att de plockade bort forumet enbart för att det hade blåst upp en debatt kring ett obekvämt ämne. I och med att flera personer hade engagerat sig i debatten så skulle det se klumpigt ut från Vimmerby Tidnings sida att enbart plocka bort inläggen som handlade om ND och mångkultur men samtidigt låta andra debatter få fortsätta.

Hur som helst så är debattforumet nu borta och någon fri debatt i detta ämne lär vi inte få se på länge, i alla fall inte i Vimmerby Tidning. Teckna därför en prenumeration på tidningen Nationell Idag. Det är en tidning som inte räds den fria debatten.

Teckna prenumeration på Nationell Idag här

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen metodiken...
Länstidningen i Södertälje har en kommentera-funktion på sin web-upplaga.
För ett par månader sedan så gjordes hela sajten om med resultatet att det blev kortare genomströmningstid (tid att kommentera).
Jag gjorde mig lite obekväm på LT.se och försöker fortfarande...
Stå på unge man!
Sanningen står på egna ben... och faschismen har många ansikten.

Anonym sa...

Samma elände i E-tuna och Ekuriren. Inte en enda gång har de tagit in en kritisk kommentar rörande "kulturberikarna".

Läs tex nu/idag på: www.ekuriren.se

om den funktionshindrade Hamid. "Alla", dvs de som släppts fram snyftar elefanttårar över att han inte får den vård han "har rätt till i Sverige". Jag räknar inte med att få mina kommentarer publicerade men ville ändå VARNA dem för att NA är på stark frammarsch.

MVH Johan